• Kezdőlap
  • Tanulás
    • Egyéni online tanulás
    • Alapozó tanfolyam
    • Haladó fotótanfolyam 1.
    • Haladó fotótanfolyam 2.
    • Kompozíciós tanácsok
    • Profi tárgyfotózás
    • Gyakorlati tipplista
  • Tipplista
  • Lexikon
  • Rólam
  • Kapcsolat
  • Belépés
  • Segítség
    Kérdése van?
    istvan@fotovonal.hu
    Login
    FotóiskolaFotóiskola
    • Kezdőlap
    • Tanulás
      • Egyéni online tanulás
      • Alapozó tanfolyam
      • Haladó fotótanfolyam 1.
      • Haladó fotótanfolyam 2.
      • Kompozíciós tanácsok
      • Profi tárgyfotózás
      • Gyakorlati tipplista
    • Tipplista
    • Lexikon
    • Rólam
    • Kapcsolat
    • Belépés
    • Segítség

      Fotós lexikon G-M

      • Főoldal
      • Fotós lexikon G-M

      Lexikon A-F   . . Lexikon G-M . .  Lexikon N-Z


      GÉPVÁZ  –  Body
      A fényképezőgépek fő szerkezeti egysége. A cserélhető objektíves gépeknél erről levehető az objektív.

      GYÚJTÓTÁVOLSÁG –  Focal lenght
      A gyűjtőlencsékre párhuzamosan érkező fénysugarak a lencse másik oldalán egy pontban találkoznak. A lencse fősíkja és a fénysugarak metszéspontja közötti távolság a gyújtótávolság. Ez a fényképészeti objektívek egyik jellemző adata. Számértéke általában milliméterekben kifejezve fel van tüntetve az objektíven.

      GYŰJTŐLENCSE
      Gyűjtőlencsék azok az üveglencsék, amelyeknek közepe vastagabb, mint a széle. Tulajdonságuk, hogy a felületükre érkező párhuzamos fénysugarakat elméletileg egy pontban összegyűjtik.

      HÁLÓZATI TÁPEGYSÉG   –  AC Adaptor
      Elektronikus részegység, egyes vakukészülékek tartozéka. Segítségével a vaku nem elemről vagy akkumulátorról, hanem közvetlenül a villamos hálózatról üzemel

      HELYES EXPOZÍCIÓ  –  Correct exposure
      A legoptimálisabb képet eredményező expozíció

      HIDEG SZÍNÁRNYALAT
      A látható színeket asszociatív hatásuk alapján meleg és hideg színekre is feloszthatjuk. Hideg hatásúnak a kék illetve zöld színek színeket tekinthetjük. Ha a kép színegyensúlya a semlegestől a kék vagy a zöld felé tolódik el, “hideg árnyalatról” beszélhetünk.

      HIPERFOKÁLIS TÁVOLSÁG –  Hiperfocal distance
      Az az élességállítási távolság, amelynél az adott objektívnél az adott blendenyílás mellett, a mélységélesség a végtelenig terjed.

      HSB SZÍNMÓD
      A színek megadásának egyik módja.  A színeket a következő három adattal adja meg: H: (Hue) színezet, S: (Saturation) telítettség, B (Brightness) világosság.

      HULLÁMHOSSZ
      A fénysugárzás egyik jellemző tulajdonsága. A hullámhossz egy teljes rezgési periódus során megtett távolság.

      IDŐ ELŐVÁLASZTÁS  –  Shutter priority 
      A megvilágítási automatika egyik formája. Ilyenkor a megvilágítási időt kézzel kell beállítani. Ehhez a fénymérő adatai alapján a fényképezőgép választ és állít be rekeszértéket vagy ISO érzékenységet. Nevezik még rekesz automata módnak is.

      INDIREKT FÉNYMÉRÉS, TÁRGYMÉRÉS  
      A témáról visszaverődő fény mérése. Ilyenkor a műszer érzékelőjét a téma felé fordítva diffúzor nélkül használjuk.

      ISMÉTLÉSI IDŐ (vaku) 
      A vakukészülékek két villanása között el kell telnie bizonyos időnek. Erre az időre a kisülési energiát adó kondenzátor feltöltéséhez van szükség.

      ISO ÉRZÉKENYSÉG-  ISO speed,   
      Az egyik alapvető expozíciós adat. Ez mutatja meg, hogy mennyi fény szükséges az optimális expozícióhoz.

      ISO –  
      A fotográfiában: a fényérzékenység mértékegysége.

      IDŐFELVÉTEL  
      Az egy másodpercnél hosszabb megvilágítási idővel készült felvételekre használt szakkifejezés

      INDIREKT VILÁGÍTÁS  
      Az a világítási mód, amikor a fényforrás fényét nem közvetlenül (direkt) a témára irányítjuk. A kisvakuk használatának egyik lehetősége, elsősorban belső térben. Ilyenkor a vakut a mennyezet vagy a fal felé kell fordítani. A témát az innen visszaverődő fény világítja meg.

      INTEGRÁLÓ FÉNYMÉRÉS  
      Átlagoló fénymérés. A fényképezőgépbe épített fénymérők egyik lehetséges mérési módja. Ilyenkor a fénymérő a képmező egész felületének világosság értékeit gyakorlatilag azonos mértékben veszi figyelembe.

      KERESŐ – Vievfinder 
      A kereső a fényképezőgépnek az a része, amely lehetővé teszi a felvételkor a képkivágás beállítását. A korszerű keresők e mellett az élesség ellenőrzésére, beállítására is alkalmasak.

      KÉPRAJZOLÁS
      A gyüjtőlencsék azon tulajdonsága, hogy az előttük lévő megvilágított téma képét megjelenítik a mögöttük lévő felületen.

      KIHUZAT  
      A szenzor síkja és az objektív hátsó fősíkja közötti távolság.

      KOMPLEMENTER SZÍN
      A szürke (fehér) szín különböző színek keveréke. Minden színhez tartozik egy olyan másik szín, amellyel összekeverve semleges, szürke (fehér) árnyalatot ad. Az ilyen színpárból az egyiket a másik kiegészítő színének vagy komplementer színének nevezzük.

      KONTRASZT –   Contrast  
      A kép világos és sötét részei közötti tónuskülönbség. Ha két kép azonos motívumot ábrázol és az egyiken két adott részlet tónusának különbsége nagyobb, mint a másikon, akkor ennek nagyobb a kontrasztja.

      KÖZELPONT  –  Minimum focal distance
      Az objektív legközelebbi élesreállítási távolsága.

      KÖZEPES TÓNUS  
      Olyan felület, amely a rá eső fény 18 % -át visszaveri, a többit elnyeli (fotográfiai szabvány).

      KÖZÉPSÚLYOZOTT FÉNYMÉRÉS  –  Center weighted
      Ennél a módnál a képmező felületének középső 2/3-a mintegy 70% -kal jobban beleszól a mérési eredménybe, mint a kép szélei.

      LAMELLA
      A fényképezőgépek zár-, vagy rekesz szerkezetét alkotó vékony fémlemezek neve.

      LEKÉPZÉSI ARÁNY  
      A téma valós mérete és az objektív által rajzolt kép (leképzés) mérete közötti összefüggésre utaló adat. Arra ad választ, hogy a témán lévő két pont közötti távolság hányszorosa a kirajzolt képen a megfelelő távolságnak.

      1:1 -ES LEKÉPZÉSI ARÁNY  
      1:1 -es leképzési aránynál az objektívet olyan kis távolságra állítottuk élesre, hogy a képre kerülő téma mérete megegyezik a szenzorkocka méretével (lásd még: dupla kihuzat)

      1:2 -ES LEKÉPZÉSI ARÁNY    
      1:2 -es leképzési aránynál az objektívet olyan távolságra állítottuk élesre, hogy a képre kerülő témarészlet egyik oldala kétszerese a szenzor megfelelő oldalának.

      Lab SZÍNMÓD  
      A színek megadásának egyik módja. A következő három adatot használja. L: (Lightness) világosság, a: zöld-bíbor különbség, b: kék-sárga különbség.

      LÁTÓSZÖG –  
      Az objektív a szenzorra rajzolja az előtte lévő téma egy részletét. Azt a szöget, ami alatt a két ellentétes képszélről az objektívbe érkeznek a fénysugarak, látószögnek nevezzük.  Más a látószög a kép rövidebb vagy hosszabb oldala mentén illetve a képátlóban. Az ismertetőkben található látószög adat általában a képátlóra vonatkozik.

      LÁGY VILÁGÍTÁS
      Kis kontrasztú világítás. Ilyenkor a téma erősebben és kevésbé megvilágított része között csekély a fényerősségek különbsége (max: 0,5 FÉ)

      LÁGY RAJZOLAT
      Az objektív rajzolati tulajdonságára utaló kifejezés. Nem azonos az életlenséggel. Életlen rajzolatnál a kontúrokból folyamatos tónusátmenet lesz. A lágy rajzolatnál a kontúr élesen látszik, de körülötte több- kevesebb fényszóródás mutatkozik. A kialakuló kép megfelel egy éles és egy életlen kép egymásra fényképezésének.

      LÁGYÍTÓ ELŐTÉT 
      Olyan üveglemez, vagy más átlátszó felület, amely az objektív elé helyezve lágy rajzolatot eredményez.

      LEKÉPZÉS
      A fényképészeti objektívek az előttük lévő megvilágított téma képét megjelenítik a mögöttük lévő felületen. Ezt a jelenséget optikai leképzésnek is nevezik.

      MANUÁLIS OBJEKTÍV –   Manual lens
      Olyan objektív, amelyen az élességet kézzel kell beállítani. Automatikus élességállításra nem alkalmas.

      MANUÁLIS ÜZEMMÓD –   Manual mode
      Ebben az esetben az élességet vagy az expozíciós értékeket kézzel (manuálisan) kell beállítani a fényképezőgépen.

      MATTÜVEG
      Sík üveglap, amely az egyik oldalán érdesített, matt. A matt felületen a fény szétszóródik, ezért itt az objektív által alkotott kép kirajzolódik. Ez a kép az üveglap másik oldaláról is látható.

      MEGVILÁGÍTOTTSÁG
      A szenzort érő fénymennyiség mértéke. Mértékegysége a lx.s (luxsecundum)

      MELEG SZÍNÁRNYALAT
      A látható színeket asszociatív hatásuk alapján meleg és hideg színekre is feloszthatjuk. Meleg hatásúnak a sárga illetve vörös színek színeket tekinthetjük. Ha a kép színegyensúlya a semlegestől a sárga felé tolódik el, “meleg árnyalatról” beszélhetünk.

      MÉLYSÉGÉLESSÉG –  Dept of field
      Az élesség a gyakorlatban kiterjed a beállított távolságtól közelebbi és távolabbi témarészletekre is. Azt a tématávolság tartományt, amelyen belül a kép még elfogadhatóan éles, mélységélességnek nevezzük.

      MONOKRÓM kép –  Monochrome
      A monokróm (egyszínű) kifejezés azt jelenti, hogy a kép egy szín különböző tónusértékeiből épül fel. A legismertebbek a fekete-fehér képek. Ezeken a téma tónusai és színei feketén, fehéren vagy a szürke szín különböző árnyalataiban jelennek meg.

      MUNKABLENDE (automatikánál) 
      Időautomata üzemmódban az a rekeszérték, amelyet kézzel kell beállítani. A gép ehhez választja ki a többi expozíciós értéket.
      Vakuzásnál a rendszer ehhez a blendeértékhez igazítja a villanás erősségét.

      MŰFÉNY   –  Tungsten light
      A kifejezés a fény színére utal (3.200 K). A szabványos fotóizzók fényének színe.

      Lexikon A-F   . . Lexikon G-M . .  Lexikon N-Z


      Latest Courses

      Haladó fotótanfolyam 2.

      Haladó fotótanfolyam 2.

      10,000Ft
      Haladó fotótanfolyam 1.

      Haladó fotótanfolyam 1.

      9,000Ft
      A fotózás alapjai kezdőknek

      A fotózás alapjai kezdőknek

      8,000Ft
      Kompozíciós tanácsok

      Kompozíciós tanácsok

      3,800Ft

      Rólunk

      • Bemutatkozás
      • Kapcsolat

      Linkek

      • Tanfolyamok
      • Tipplista
      • Lexikon

      Segítség

      • Segítség
      • Ált.Serződés
      • Adatkezelés

      Bankkártyás fizetés

      Copyright Dékán István

      [miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

      Lépj be a profil adataiddal

      Elvesztetted a jelszavad?